Søndag den 8. juli 2018

Originallyden af Beethoven og hits for klaverkvartet

“….the performer at the harpsichord was Kristian Bezuidenhout, a musician who could probably conjure sweet music from a piece of dry toast…” Geoff Brown, The Times, 18 May 2017

Sydafrikansk fødte Kristian Bezuidenhout er én af de musikere der har været med til at revolutionere den måde vi lytter til wienerklassik i dag. Han er ligeså meget hjemme ved det moderne flygel som ved cembaloet eller forteklaveret, men da han, i løbet af sine studier, stiftede bekendtskab med det sidstnævnte, var det som om alting faldt på plads: “(The forteklaver) is unbelievably refined, with this light, delicate, sort of un-user friendly action. It’s so small, but it just resonates with me somehow and perhaps it also embodies what it means to play Mozart in my mind.” Og bl.a. hans prisbelønnede indspilninger af samtlige Mozarts klaverværker på forteklaver, har været med til at give ham ry som én af verdens førende fortepianister og i 2013 få ham udnævnt til Gramophone Magazine’s Artist of the Year.

Denne eftermiddag gælder det Beethoven, og der venter publikum en oplevelse langt udover det sædvanlige.

Ved aftenkoncerten møder vi gamle venner; nogle blandt publikum vil sikkert vil kunne huske ægteparret Martin Helmchen og Marie-Elisabeth Hecker for en helt fantastisk koncert på Hindsgavl i 2016. Denne gang får de selskab af en anden gammel (eller ung…) kending, nemlig Veronika Eberle – også sidst hørt i på Hindsgavl i 2016 – samt den fremragende russiske bratschist med den smittende energi, Tatjana Masurenko. Alt i alt et superhold til at fremføre to af kammermusiklitteraturens mesterværker: den anden af Brahms’ tre klaverkvartetter og Schumanns eneste.

Som det er en tradition, slutter vi festivalens første dag med en musikalsk fest. I år med det danske klezmerband Mames Babegenousch, der vil få lysekronen i Havestuen til at vibrere.


15:30 Kristian Bezuidenhout (ZA)
Laden

L. van BEETHOVEN
(1770 – 1827)
Rondo i C-dur, op.51, nr. 1 (1797), 6′
Sonate i D-dur, op.10, nr. 3 (1798), 24′
Sonate i c-mol, op.13, ‘Pathetique’ (1798), 20′

17:15 Koncertintroduktion v/ Valdemar Lønsted
Staldknægten

20:00 Martin Helmchen og venner
Laden

Veronika Eberle, violin; Tatjana Masurenko, bratsch, Marie-Elisabeth Hecker, cello; Martin Helmchen, klaver

Joh. BRAHMS (1833 – 1897) Klaverkvartet i A-dur, op. 26 (1861), 50′
pause
Robert Schumann (1810-1856) Klaverkvartet i Es-dur, op. 47 (1842), 28′


22:30 Mames BABEGENOUSCH
 (DK)
Havestuen

Emil Goldschmidt, klarinet; Lukas Rande, saxofon; Bo Rande, flügelhorn; Nicolai Kornerup, accordeon; Andreas Møllerhøj, bas; Morten Ærø, trommer

Mød kunstnerne

15:30 Kristian Bezuidenhout
forklarer på fem minutter om det særlige ved hammerklaverer, inklusive lidt om Pathetique-sonaten (som er på eftermiddagens program) i det sidste minut.

Og her spiller og fortæller Bezuidenhout om Beethoven, mest med udgangspunkt i klaverkoncerterne:

 

20:00 Ægteparret Helmchen-Hecker spiller Brahms (2:33). Der  findes ikke en optagelse af hele aftenens kvartet sammen: